Verpakkingen van toen en nu

Het verpakken van voedingsmiddelen is al eeuwenoud en is ontstaan om producten te vervoeren, op te slaan en om te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De vroege mens, zoals jagers en verzamelaars, gebruikten bijvoorbeeld al bladeren, dierenhuid en hout om producten te verpakken. Hoe zijn we gekomen tot de verpakkingen van voedingsmiddelen vandaag de dag?

Al ver voor het begin van de jaartelling werd glas gemaakt, maar pas in 1889 werd dit interessant als verpakking voor consumentenproducten. In dat jaar werd namelijk de eerste automatische machine ontwikkeld voor het maken van glazen flessen. Lange tijd zijn glazen flessen gebruikt voor de verpakking van melk; de melkboer zette deze bij de mensen voor de deur.

De eerste Tetra Pak verpakking, de Tetra Classic® Aseptic verpakking, bracht hier echter verandering in. Vanaf 1952 werd deze verpakking afgevuld met room en later ook met melk. Inmiddels heeft Tetra Pak tal van verpakkingen voor zuivel, sappen en andere voedingsmiddelen. Wist je trouwens dat karton niet altijd van hout werd gemaakt? Toen papier, en in de 17e eeuw ook karton, werd ontdekt, werden hier andere grondstoffen voor gebruikt, zoals vlas en boombast. Ook linnen doeken werden gebruikt voor het maken van papier.

Napoleon loofde in 1809 een prijs van 12.000 Franse francs uit voor degene die een goede verpakking voor de bevoorrading van zijn leger kon maken. Het was uiteindelijk de Parijse chef-kok en banketbakker Nicholas Appert die een metalen verpakking ontwierp die voedingsmiddelen langere tijd goed kon houden; voor die tijd werd gedacht dat een blikken verpakking giftig was. Eind jaren 50 zijn uiteindelijk de blikjes op de markt gebracht zoals we die nu kennen.

In diezelfde tijd kwamen ook plastic flessen op de markt voor commercieel gebruik. Vergeleken met glas, metaal en papier is plastic relatief nieuw, maar dit type verpakking heeft in korte tijd heel wat terrein gewonnen. Met name als het gaat om de verpakking van koolzuurhoudende dranken.

Tegenwoordig is het ook belangrijk dat een verpakking milieuvriendelijk is, efficiënt en makkelijk is in het gebruik en dat er voldoende mogelijkheden zijn voor het design en het merk. Hoewel dit laatste ook nog relatief nieuw is; pas in de jaren 60 van de 17e eeuw werd informatie op verpakkingen geplaatst en pas sinds de 19e eeuw worden ook officiële handelsmerken gebruikt om een product te verkopen.